Bijzondere (orgel)concerten


Een aantal ensembles benaderden de Stichting Steinmeyer-orgel Koepelkerk om samen concerten te organiseren. Dit waren:

  • Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman (2013)
  • Kamerkoor Canticum Cupola Nova
 o.l.v. Daniël Rouwkema (2013)
  • Het Borodin Oktet o.l.v. Philip Barkhudarov (2014-2015)
  • De ‘Poolse Nachtegalen’ o.l.v. Szymon Daszkiewicz (2014)
  • Het barokorkest Accademia Amsterdam, kwartet Quatre Bouches en Vocaal Ensemble Voxtet en Euwe en Sybolt de Jong (2015)
  • Vocaal Ensemble Fioretto o.l.v. Thijs Kramer (2016/2017)


 

Ton Koopman & Amsterdam Baroque Orchestra & Choir

Op vrijdag 18 januari 2013 gaat het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. de Bussumse dirigent Ton Koopman een concert geven in de Koepelkerk, Bussum.  J. S. BACH: Jesus bleibet meine Freude, drie cantates van J. S. Bach

  • Du Hirte Israël, höre, BWV 104, 
  • Wachte auf, ruft uns die Stimme, BWV 140,
  • Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147 

Met de medewerking van internationaal befaamde solisten: Johannette Zomer (sopraan), Maarten Engeltjes (alt), Jörg Dürmüller tenor en Klaus Merten (bas).


10 oktober 2014 | Verjaardagsconcert - Ton Koopman 70 jaar

De jarige dirigent, organist en klavecinist viert zijn verjaardag met een reeks feestelijke concerten langs Nederlandse podia waaronder de Koepelkerk. Op het 'jubileumprogramma'  staan symfonieen nr. 1 en 40 van Mozart en diens prachtige Klarinetconcert | Eric Hoepprich (klarinet), Amsterdam Barok Orkest olv Ton Koopman.

Eerder op de middag werd de familievoorstelling 'Oorwurm' uitgevoerd in 't Spant, Bussum.

Jean Janssen maakt verslag: "Wat een feest was dat:  het verjaardagsconcert van Ton Koopman en zijn 35-jarige Amsterdam Barok Orkest!  Een feest in tenminste twee opzichten. Allereerst het ‘feest der herkenning’ door het geboden programma:  werken van Mozart, waarvan zowat de helft geregeld ‘voorbij komt’ op Classic FM. Maar bovenal het feest van een sprankelende en meeslepende uitvoering door een stel bevlogen musici van topklasse, onder leiding van een zo mogelijk nog meer bevlogen dirigent.

Als je zoiets mag meemaken, besef je weer eens de meerwaarde van een uitvoering in levende lijve boven het thuis beluisteren van een CD of radio-uitzending. Het is natuurlijk geweldig  dat dergelijke media een veel groter publiek kunnen bereiken dan er op een bepaald moment in een concertzaal of kerk kan. Maar het heeft iets van magie om muziek “live” te horen en zien ontstaan op het podium; vooral wanneer de uitvoerenden met veel overtuiging hun verhaal weten te vertellen. Dan kun je de afzonderlijke delen van een overbekend clarinetconcert van Mozart nog zo vaak op Classic FM hebben gehoord, in een “real time performance” door Amsterdam Barok met solospel van Eric Hoeprich op een 18e_eeuwse clarinet, kun je gewoon niet lui achterover leunen, alsof je het allemaal al weet; neen, dat boeit van begin tot einde!

En wat een belevenis is het dan om Mozarts 40e symfonie weer een keer in zijn geheel te horen, en niet alleen maar het eerste of derde deel op Classic FM… (dat ik niet zo gecharmeerd ben van het programmabeleid van deze zender, moge inmiddels duidelijk zijn).

Al met al: dank je wel, jarige Ton Koopman en jarig orkest, dat jullie onze Koepelkerk hebben ‘uitverkoren’ als plek om ons als jarigen te tracteren op datgene waarin jullie zo goed zijn: net geen barokmuziek meer  -  want Mozart is veeleer Rococo van inborst  -  maar zonder meer muziek van de bovenste plank in weelderige klank.

Proficiat, en nog vele jaren!



Moederdag-concerten

Het eerste Moederdagconcert werd op 12 mei 2013 georganiseerd, in de maand mei die volgens de katholieke traditie in het teken staat van Maria. Het Kamerkoor Canticum Cupola Nova o.l.v. Daniël Rouwkema voerde de "Maria Vespers" uit. 

Programma: 

  • Gounod/Bach - Ave Maria
  • Daniel Rouwkema - Magnificat, Dimittis
  • Louis Vierne - Finale uit de 1e Symphonie in d klein.

Vanwege de positieve reacties werd in 2014 weer een Moederdagconcert gehouden. Op 11 mei 2014 voerde Het Borodin Oktet o.l.v  Philip Barkhudarov de Maria-Vespers van Sergei Rachmaninov (1873-1943) uit. "Rachmaninov schreef zijn vespers in 1915. Hij baseerde ze op de oorspronkelijke avondgezangen van de Russisch-orthodoxe kerk. Als kleine jongen luisterde hij in de kerk vol bewondering naar de oude melodieën, waarna hij naar huis rende om ze op de piano na te spelen. Deze vespers op teksten uit de Russisch-Orthodoxe liturgie worden beschouwd als de grootste muzikale prestatie van het Oosterse christendom. Rachmaninov zelf noemt zijn ‘Vespers’ een van zijn meeste geliefde composities."

Delen van de vespers worden uitgevoerd door een ensemble van 8 vocalisten en twee solisten, waaronder twee Russische bassen. De vocale muziek wordt afgewisseld door Rachmaninov's bekende prelude in Cis klein (Op 3, no 2) en de prelude in  G klein (Op 23, no 6) op het Steinmeyer-orgel door Daniël Rouwkema. 

Bron : Het Borodin Oktet/ Archief Borodin Oktet

Verslag : Tijdens dit concert werd gekozen voor een ensemble van 8 stemmen aangevuld met solisten Nicky Bouwers (alt), Satriya Krisna (tenor) en Philip Barkhudarov, (bas) en met Daniël Rouwkema aan het orgel. Door deze kleine bezetting kon men de Vespers veel doorzichtiger laten klinken. Maar ook kon men nu de akoestiek van de Koepelkerk beter gebruiken door het ensemble op verschillende plekken in de kerk op te stellen. Het resultaat was een warm, donker geluid zowel in hoogte als in de laagte. Mooi waren de solo stukken van de alt Nicky Bouwers, kenner van de Rachmaninov Vespers en de tenor, Satriya Krisna. En niet te vergeten de bas Philip Barkhudarov die in het deel "Nynje otpoesjtsjajeshy" (Nunc dimittis) de lage bas met een lage B-flat moest laten eindigen. Ook heel bijzonder was Daniël Rouwkema in de orgelsolo van Rachmanoniv Prelude in Cis en G klein.

"Prachtige muziek en prachtige stemmen in deze geweldige akoestiek van de Koepel," zei een van de bezoekers .

Jammer, dat dit jaar het moederdagconcert minder goed was bezocht dan afgelopen jaar. Mogelijk door de hevige regenbuien die de hele dag over het Gooi trokken. "We hadden graag meer mensen willen laten genieten van  Rachmaninov's Maria Vespers! Wij vonden het leuk om dit concert uit te voeren voor de zeer enthousiaste mensen die hier aanwezig waren", zei Cécile Beemster van het Borodin Oktet.


Op 9 mei 2015 voerde Het Borodin Oktet o.l.v  Philip Barkhudarov de Maria-Vespers van Sergei Rachmaninov weer uit tijdens het Moederdagconcert. De muziek wordt uitgevoerd door het Borodin Oktet o.l.v. Philip Barkhudarov,  Satrya Krischna, tenor, Nicky Bouwers, alt en Daniel Rouwkema, organist. 

Tussen de delen wordt uitgelegd hoe moederdag in andere landen wordt gevierd en waarom de Vespers van Rachmaninov in Slavische landen zo belangrijk zijn. Alle aanwezige moeders en oma's worden toegezongen met een speciale moederdaghymne gecomponeerd door Daniel Rouwkema. 

Dit concert werd georganiseerd tegelijkertijd met een Moederdag Gedichten Wedstrijd. Aan deze wedstrijd mogen jong en oud meedoen. Er zijn drie categorieën: 8-13 jaar (eerste prijs: € 25) 14-18 (eerste prijs: € 50) 18+ (eerste prijs: € 100). Daarnaast zullen de winnaars de gelegenheid krijgen om zich gedurende twee middagen te laten coachen bij hun voordracht door Gaston Bannier, stadsdichter van Bussum.

Juryleden van de Moederdag gedichten wedstrijd : Gaston Bannier, stadsdichter van Bussum, Nen van Ramshorst, wethouder cultuur en Rudolf Geel auteur en redacteur.

De winnaars van de wedstrijd : Henriëtte Schimmel, Go Wammes en Richard Langbroek. De winnende gedichten werden door de makers voorgedragen tijdens het Moederdagconcert, waar onder meer een speciaal gecomponeerde Moederdaghymne werd uitgevoerd.



De Poznan  Nachtgalen uit Polen

Op vrijdag 12 december 2014 geven de ‘Poolse Nachtegalen’, het befaamde jongenskoor uit Poznan (Polen) onder leiding van Szymon Daszkiewicz een kerstconcert in de Koepelkerk te Bussum. Het koor bestaat meer dan 125  jaar en heeft 45 zangers vanaf de leeftijd van 8 jaar. Zij brengen werken ten gehore voor advent en kerst. Meewerkend organist is Daniël Rouwkema.

De Poolse Nachtgalen treedt regelmatig in Europese landen op waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland, Italië en Engeland.



December 2013-2017: A festival of Nine Lessons and Carols


Op de laatste adventszondag, 22 december 2013, om 19.00 uur wordt voor de eerste keer een 'Festival of Nine Lessons and Carols' in de Koepelkerk gehouden. Het koor Choral Voices uit Groningen onder leiding van organist/dirigent Daniël Rouwkema voert dit festival uit. Deze Engelse kersttraditie is een combinatie van negen korte lezingen van het Kerstverhaal, prachtige koormuziek en samenzang van bekende kerstliederen.

De lezingen worden voorgedragen door o.a. parochianen en bekende Bussumers waaronder de wethouder Mw. Nen van Ramshorst, Maartje van Weegen, de voormalige Nederlandse radio- en televisiepresentatrice, en schrijver Peter Brusse. Alle bezoekers kunnen met de kerstliederen meezingen in een sfeervol verlichte Koepelkerk.

Het 'Festival of Nine Lessons and Carols' werd daarna ieder jaar uitgevoerd met verschillende koren.

  • 2014: Choral Voices Groningen o.l.v. Daniël Rouwkema
  • 2015: Choral Voices Groningen o.l.v. Daniël Rouwkema
  • 2016: Voices en Mary's Voices olv Piet Philipse en Karin Bouwmeester
  • 2017: Mary's Voices o.l.v. Karin Kuijper


Accademia Amsterdam, kwartet Quatre Bouches, Vocaal Ensemble Voxtet en Euwe en Sybolt de Jong

Zing mee tijdens het Oranjeconcert BACH VIERT MEE!

Op zondagavond 26 april 2015, op de vooravond van Koningsdag 2015, presenteert de Koepelkerk een klassiek evenement met delen uit vier feestelijke cantates van Johann Sebastian Bach door barokorkest Accademia Amsterdam, kwartet Quatre Bouches (tevens solisten in de cantates), Vocaal Ensemble Voxtet en Euwe en Sybolt de Jong (continuo). Feestmuziek waarbij ook het Steinmeyer-orgel een rol vervult, door het spel van de gebroeders De Jong die inmiddels internationale faam hebben verworven met hun bewerkingen van Bachcantates voor vierhandig orgel.

Vanaf 18.45 uur is er een workshop voor zangers en liefhebbers. Ingestudeerd wordt het vierstemmige koraal uit de Cantate Schwinget freudich euch empor! en een zetting van het Wilhelmus die aan het einde van het concert zal worden aangeheven.

Programma :

  • Cantate 182 Himmelskönig, sei willkomen
  • Choral uit 36 Zwingt die Saiten in Cythara (met publiekkamerkoor)
  • Cantate 36c Schwingt freudig euch empor
  • "Koningslied" Wilhelmus van Nassauwe (met publiek) / Oorspronkelijk tekst uit het Geuzenliedboek 1577-1578


Zondag 21 juni 2015 | Midzomer Jong Talenten Festival 

Bussum Midzomer Jong Talent Festival op verschillende erfgoedlocaties. Pianowonder Rangel Silaev in de Koepelkerk

Het slotconcert van de Jong Talenten Festival op zondag 21 juni in Bussum wordt verzorgd door twee uitzonderlijke talenten: het 15-jarige pianowonder Rangel Silaev (Koninklijjk Conservatorium den Haag), winnaar van Meester-proef van het Concours Classic Young Masters 2012 en winnaar van het Prinses Christina Concours 2012, en de 18-jarige pianovirtuoos Maarten Boogaard (Conservatorium Utrecht). Naast werken van Ravel, Liszt en Scriabin spelen beiden ook composities van eigen hand. 

Het programma begint op zaterdagavond 20 juni met een Orgelfietsroute waaraan organist Bram Brandermann (Wilhelminakerk) organist Daniël Rouwkema (Koepelkerk) en organist Wybe Kooijmans (Grote Kerk Naarden) meewerken. Het festival wordt voortgezet op zondag 21 juni 15.00 in de tuin van de Tindalvilla (Spaanse Muziek van klassiek tot Flamenco), om 17.00 in de Villa Geert Berghs (recital door tenor Joost van der Linden) en om 19.30 uur in de Koepelkerk



Herdenkingsconcerten 4 mei 2016/2017 

Aansluitend aan de herdenkingsdienst op 4 mei 2016 en 2017 in de Wilhelminakerk, en de kranslegging bij het monument op de Frederik van Eedenweg, werd Johannes Brahms Ein Deutsches Requiem uitgevoerd door Vocaal Ensemble Fioretto onder leiding van Thijs Kramer. 

"Het Requiem kan gezien worden als een persoonlijke overpeinzing over leven en sterven, die naar buiten toe niet alleen betekenis heeft als overdenking op zich, maar ook bij uitvoering als middel tot verzoening met het onafwendbare, als troost voor de nabestaanden der overledenen."

Toelichting : In 1869 op 18 februari klonk in het Leipziger Gewandhaus het voltooide Requiem van Johannes Brahms, dat kort daarna in druk verscheen. Het is geschreven voor een groot koor en orkest. Deze partituur heeft Joachim Linckelmann in 2010 tot een bezetting voor kamerorkest teruggebracht zonder dat de muzikale zeggingskracht van de muziek eronder lijdt.

Foto © Peter van Rietschoten

In 2016 voerde het ensemble voor de eerste keer Linckelmann's bewerking van dit Requiem met medewerking van Elma van den Dool (sopraan), Bas Kuijlenburg (bas) en het Holland Kamer Orkest. Voorafgaand aan het concert bespeelde Wybe Kooijmans het Steinmeyer-orgel.

In 2017 werd het Requiem uitgevoerd met pianobegeleiding van Wybe Kooijmans. Medewerkenden: Elma van den Dool, sopraan, Bas Kuijlenburg, bas.